Moje ohlédnutí za Václavem Havlem

4. 01. 2012 17:48:45
Moje ohlédnutí za Václavem Havlem bude osobní. Nehodlám se pouštět do debat, zda se má po panu prezidentovi pojmenovat nádraží, letiště v Praze, nebo zda se má v Karlových Varech ulice Moskevská jmenovat nově ulice Václava Havla. Taky nechci spekulovat o důvodech iniciátorů různých „pojmenovacích“ petic, zda se jim jedná skutečně o vyjádření úcty Václavu Havlovi, nebo o pouhé zviditelnění se. Skoro bych řekl, že spíš o to druhé, ale nechci nikomu křivdit.
Václav Havel
Václav HavelOndřej Němec, zdroj: Isifa/LN

Taky nechci Václava Havla hodnotit jako prezidenta, na to jsou tu určitě zástupy politologů, a později se k nim přidají i zástupy historiků. A nechtějte po mně, abych hodnotil divadelní hry, které napsal. Na to tady máme literární kritiky.

Jak jsem řekl, bude se jednat o osobní vzpomínku, o moje osobní ohlédnutí za Václavem Havlem.

Václava Havla jsem poznal osobně. Na živo. Psal se rok 1990. Mně bylo sedmnáct let a mé setkání s Václavem Havlem proběhlo ve velkém slavnostním sále Grandhotelu Pupp v Karlových Varech, který se už zase jmenoval Pupp, a ne Grandhotel Moskva. V té době jsem s kamarády (a hlavně s kamarádkami) „vymetal“ různé plesy, na kterých jsme jako členové skupiny standardních tanců předváděli valčík a slowfox, a taky tajně u šaten popíjeli z donesených lahví ukrytých v igelitkách s nápisem „Pramen“ tehdy velice populární alkoholický nápoj zvaný Mixela.

V Puppu se konal slavnostní ples Občanského fóra a hlavním hostem byl pochopitelně Václav Havel. Vzpomínám si taky na muže, který jej doprovázel. Byl to takový divný típek s culíkem, který se od něj nehnul na krok – ochranka. Teprve o mnoho let později jsem se dozvěděl, že to byl judista, karatista a taky známý umělec.

Vybavuji si zástupy žen, které žádaly Václava Havla o tanec, bezradnost ochranky prezidenta a snahu Václava Havla všechny tyto ženy uspokojit. Samozřejmě pokud se jedná o jejich přání zatančit si s prezidentem. Václav Havel nebyl dobrý tanečník, ale statečně a i přes své občasné pokašlávání, střídal náruče všech tancechtivých žen, které se na parketu Grandhotelu Pupp kolem prezidenta jen rojily. A taky si vzpomínám na to, jak unavený Václav Havel sedící u svého stolu, zadýchaný a s cigaretou v ruce zareagoval, když jej další dáma (odhaduji, že byla v pořadí asi již sto padesátá osmá) přišla požádat o tanec. Václav Havel lehce odvrátil od dotyčné dámy hlavu a zvedl své oči v sloup na znamení toho, že má fakt už dost. Toto gesto udělal naprosto přirozeně a v domnění, že jej nikdo nevidí. A tehdy se naše pohledy setkaly. Trvalo to ani ne sekundu. Já jsem na Václava Havla hodil svůj pubertální úsměv, a on se nejdřív usmál na mě, pak nonšalantně típnul právě zapálenou cigaretu, pak se usmál na onu dámu a zmizel s ní na tanečním parketu.

Od té doby jsem se s Václavem Havlem nikdy nesetkal. Stejně jako on si nemohl pamatovat mě, tak i já jsem po čase zapomněl na své setkání s prezidentem. Na celou příhodu jsem si vzpomněl až v okamžiku, kdy jsem v televizi sledoval sestřihané záběry z jeho pohřbu a začal jsem usilovně přemýšlet, zda jsem se se svým prezidentem někdy osobně setkal. Setkal.

Asi se mi nikdy nestane, abych před zástupy žen utíkal z tanečního parketu tak, jak před nimi prchal Václav Havel. O to víc mě vzpomínka na toto kratičké setkání s ním pobaví a vykouzlí mi úsměv na tváři. Vím, že takových smějících se lidí, co měli čest se s Václavem Havlem osobně setkat, chodí mezi námi tisíce. Václav Havel může být v tomto směru spokojený.

Autor: Petr Šindelář | středa 4.1.2012 17:48 | karma článku: 16.85 | přečteno: 1585x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 8.13 | Přečteno: 420 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 21.60 | Přečteno: 428 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.91 | Přečteno: 291 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Vlastík Fürst

Dě-da nebo dědek plesnivý

Blíží se jaro a s ním doba, kdy se do ulic vyrojí spousta lehce přioděných slečen a dam. A tak se možná my, co jsme většinově orientovaní, od těch krasavic zase dočkáme nějakého nelichotivého komentáře.

16.3.2024 v 8:30 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 573 | Diskuse
Počet článků 13 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 3064
Absolvent PF UK Praha a Nottingham Trent University. Advokát a společník advokátní kanceláře TOCIK ŠINDELÁŘ & PARTNEŘI. Věřící. Trvale žije v Ostrově (11 km od Karlových Varů), pracuje v Karlových Varech a v Praze. Člen Zastupitelstva Karlovarského kraje (ODS).

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...